Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Kenapa MESTI Letak Bunga Cengkih Ketika Masak Nasi? Hasilnya Buat Ramai Ibu TERKEJUT!!

Al kisah seorang wanita terjatuh beberapa bunga cengkih dalam periuk nasi yang dimasak. Ingatkan biasa je, tapi tak sangka bila nasi masak je terjadi “sesuatu”.

PETUA YANG DITEMUI SECARA KEBETULAN

Al kisah zaman dahulu, ada seorang wanita terjatuh beberapa bunga cengkih dalam periuk nasi yang nak dimasak untuk keluarga. Lepas masak dan satu keluarga makan, nasi tu tak abis dan dibiarkan atas dapur sampai esoknya. Selalunya, keesokan paginya, nasi tersebut akan basi tapi anehnya nasi tu masih elok. Dia pun rasa dan ternyata tidak basi. Lepas diingat-ingat kembali barulah perasan yang dia terjatuh beberapa butir bunga cengkih ketika masak nasik.

CARA BUAT NASI LAMBAT BASI

Ada masalah nasi cepat basi? Dah tukar macam-macam jenis beras pun masih cepat basi juga? Mungkin dah sampai masa untuk anda tukar periuk nasi kot. Mesti runsing kan bila kena hadap masalah macam ni. Okay harini kai nak kongsikan dengan anda satu petua untuk mengelakkan nasi daripada cepat basi.

1. Ambil sedikit bunga cengkih lebih kurang dalam 2 hingga tiga tangkai bersama dengan secubit garam.

2. Kemudian campurkan ke dalam beras yang hendak dibasuh.

3. Basuh beras seperti biasa.

4. Tanak juga seperti biasa sehingga masak.

Hasilnya nanti anda akan dapat nasi yang wangi dan tahan lebih lama. Selamat mencuba. KONGSIKAN. Ini adalah 11 zikir dan doa semasa memasak yang boleh diamalkan oleh wanita yang bergelar ibu. Berwuduk dan solat sunat dua rakaat sebelum memulakan urusan memasak. Doa masuk dapur iaitu surah Al-Kahfi, ayat 10 yang bermaksud “ Ya Tuhan kami, berilah kami rahmat yang besar dari sisi Mu dan persiapkan petunjuk terhadap urusan kami.”

Doa mengambil beras iaitu surah An-Nahl ayat 96 yang bermaksud “ Apa yang di sisi mu akan lenyap dan apa yang di sisi Allah adalah kekal.” Doa simpan beras iaitu surah Ali Imran ayat 27 yang bermaksud “Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya.

Doa memotong sayur atau daging iaitu surah Al-Baqarah 71 yang bermaksud “Musa berkata: “Sesungguhnya Allah berfirman bahawa lembu betina itu adalah lembu betina yang belum pernah dipakai untuk membajak tanah dan tidak pula untuk mengairi tanaman, tidak cacat, tidak ada belangnya”. Mereka berkata: “Sekarang barulah kamu menerangkan hakikat sapi betina yang sebenarnya”. Kemudian mereka menyembelihnya dan hampir saja mereka tidak melaksanakan perintah itu.”

Doa memotong sayur ialah surat Al-Kautsar 1–3 yang bermaksud “Sesungguhnya kami telah memberikan kepada mu nikmat yang banyak. Maka dirikanlah solat kerana Tuhan mu dan berkorbanlah. Sesungguhnya orang-orang yang membenci kamu dialah yang terputus. Doa meletak kuali atas dapur ialah surah Al-Baqarah 137 yang bermaksud “Maka Allah akan memelihara kamu daripada mereka. Dan Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

Mulakan dengan bacaan Basmalah. Dan setiap kali hendak masukkan bahan dalam periuk atau kuali, dahulukan dengan ucap Basmalah untuk mendapatkan keberkatan. Waktu mengacau masakan, kacau ikut lawan arah jam. Maksudnya dari kanan ke kiri. Itu sunnah Rasulullah.

Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa surah Al-Imran ayat 200 yang bermaksud “ Hai orang-orang yang beriman! Sabarlah dan lawanlah sabar, dan bersedialah dan berbaktilah kepada Allah supaya kamu mendapat kejayaan.” Doa ini boleh melembutkan hati ahli keluarga.

Zikir penyedap sajian yang dimasak ialah selawat dan istighfar sepanjang proses memasak. Semoga hidangan makanan yang dimasak sentiasa diberkati oleh Allah SWT di samping suami dan anak-anak yang makan juga mempunyai akhlak terpuji yang menyenangkan hati.

Add Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.